Stránky

Otázky občanov...pokračovanie

Prinášame ďalšie otázky a pripomienky občanov.

Ako autori VZN vypočítali sumu, ktorá sa má platiť za PK za prvé, druhé a tretie resp. každé ďalšie auto?
Veľmi dobrý dotaz, na ktorý by asi všetci radi vedeli odpoveď. Predošlá verzia VZN najprv cenu PK za prvé auto stanovila na 38 Eur, neskôr, kvôli nespokojnosti občanov a nedostatočným kapacitám to bolo zmenené na symbolické 1 Euro. Nová verzia VZN a spôsob výpalného (pardón parkovného), mala byť inšpirovaná príkladom z Trenčína, kde je ale suma za prvé auto 20 Eur.

Kto bude správcom parkovacieho systému v Prešove?
Vo VZN sa jasne udáva, že prevádzkovateľom je mesto Prešov. Obavy občanov, či tento kšeft s verejným priestranstvom tak ako napr. v Košiciach neprejde do rúk súkromného prevádzkovateľa sú ale aj tak stále na mieste. Niet sa čo čudovať, že ľudia už pomaly ničomu neveria.

Čo bude s peniazmi za parkovné a parkovacie karty?
Tržby a zisky sú podľa VZN príjmom mesta. Mesto ale nešpecifikuje na čo budú použité. Budú použité na údržbu systému, ktorý by netrebalo udržiavať ak by takáto politika nevznikla? Budú použité na výstavbu ďalších parkovísk? To sotva, nakoľko už v r. 2016 boli podľa slov vtedajšieho vedenia mesta všetky kapacity na budovanie parkovísk vyčerpané. Budú použité na zalátanie deravej kasy mesta ktoré sa vyľudňuje no pritom práve takáto politika je jeho spúšťačom?

Bude krátkodobé dočasné parkovanie v inej tarifnej zóne tiež spoplatnené?
Áno, platiť v inej ako Vami určenej tarifnej zóne v ktorej Vám bude platiť rezidenčná PK bude spoplatnené od prvej sekundy. Naši zodpovední sa chceli inšpirovať inými mestami či krajinami, no tam je bežné - napr. v pripravovanom VZN v Bratislave - že krátkodobé parkovanie v inej tarifnej zóne je na istý čas (2 hod.) zadarmo.
Napr. v Dánsku má každý občan na prednom okne kotúč na ktorom si možno nastaviť čas. Je to smerodajný čas pristavenia auta a kontrolujúci orgán pokutuje až keď je povolené bezplatné parkovanie prekročené. To je len jeden z príkladov.

Ako môže občan skontrolovať zaparkované auto ?
Kontrolu v prípade elektronického parkovacieho lístka (cez SMS, aplikáciu...) bude mať na starosti mestská polícia alebo mestom poverená osoba. To pomocou nejakého dopravno-regulačného systému evidencie EČV. V praxi by to mohlo vyzerať tak, že pomocou nejakého zariadenia sa naskenuje EČV a skontroluje platnosť jeho parkovného. V minulosti sa počítalo aj s občianskou zapojenosťou, kde by si susedia navzájom kontrolovali parkoviská a nahlásili neznáme autá. Vieme si predstaviť vyťaženosť mestskej polície pri proaktívnom prístupe niektorých občanov. Rovnako vieme, čo by to znamenalo pre medziľudské vzťahy.

Ako vlastne tento systém pomôže Prešovčanom?
Skutočne mala počiatočná iniciatíva takýto podnázov, no jeho význam nebol nikdy vysvetlený. Okrem toho, že nám pomôže "nabifliť" sa tarifné zóny aby sme nebodaj nezaparkovali mimo tej našej; okrem toho, že mnohým občanom odľahčí peňaženky; nikto nevie. Určite však zaplatená PK ani úhrada za dočasné parkovanie nevytvorí nové parkovacie miesta. Ak bolo pôvodným plánom vytlačiť všetky mimo-prešovské autá z parkovísk, bolo by vhodné informovať, kde majú návštevníci zón vlastne parkovať. Ak bolo plánom ľudí doviesť k názoru, že vlastne ani nepotrebujú vlastniť auto, tak nech autori a podporovatelia tohto VZN idú príkladom a ako prví sa vydajú svojho súkromného majetku (lebo tým auto je).


...pokračovanie už čoskoro...

V prípade ďalších dotazov nás môžte kontaktovať cez kontaktný formulár.

Neváhajte sa prihlásiť do odberu noviniek! Môžte tak urobiť pomocou formulára na pravej strane.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára